Почетак » Вести » Србија » Више од 100.000 возила неће моћи да прође технички преглед и региструје се

Више од 100.000 возила неће моћи да прође технички преглед и региструје се

Више од 100.000 возила неће моћи да прође технички преглед и региструје се када 5. јула престане толеранција на непрописну количину издувних гасова.

Многи возачи питају где и како могу већ сада да провере да ли ће њихов ауто проћи технички преглед када су у питању издувни гасови, пише сајт Половни аутомобили.

Наиме, 5. јула 2018. године ступио је на снагу нови пооштрени Правилник о техничком прегледу возила ступио је на снагу пре две године с тим што је тада дата могућност и линијама техничког прегледа и власницима возила да се у наредне три године прилагоде једној од најстрожијих мера – контроли емисије издувних гасова.

Последња истраживања показују да више од 100.000 возила неће моћи да прође технички преглед јер емитују непрописну количину издувних гасова.
Многа возила немају катализатор

Председник Асоцијације техничких прегледа Владимир Маринковић сматра да ће највећи проблем имати власници увезених возила.

“Многа од тих возила немају катализатор. С друге стране, старија возила мораће да испуне правила о емисији издувних гасова када су та возила била нова. Примера ради, то значи да ‘југо’ мора имати емисију до 3,5 угљен-моноксида (ЦО). А када би ‘југо’ имао емисију гасова 4,5 ЦО не би више могао да се вози”, објашњава Маринковић.

Поред катализатора, посебан проблем код дизела су ДПФ или филтери партикуларних честица који такође служе за пречишћавање издувних гасова. Међутим, многи власници због високих цена замене скидају ДПФ, а није неуобичајено да аутомобили из увоза стигну без њега. Разлог није само квар, већ и то што га појединци скидају да би зарадили продајући керамику и вредне метале из њега.

Ипак, Маринковић сматра да власници дизелаша због тога неће имати великих препрека на техничком.

“Ти ДПФ филтери се ионако тестирају у мирној фази или моду, па готово свако тестирање издувних гасова показује нулу. Проблем представља и чињеница да је тек 250 од укупно 1.150 линија техничких прегледа прешло на рад по новом правилнику. Тако да ретко која линија техничког прегледа може да упозори власнике аутомобиле на евентуални проблем са издувним гасовима”, објашњава Маринковић за “Блиц”.

Како каже, и одређен број линија техничких прегледа престаће са радом до 5. јула.

“Многим линијама техничког прегледа није проблем набавка нове опреме колико димензије техничког прегледа. Просторно не могу да задовоље све критеријуме и зато ће се угасити. Зато је реално да од 500 до 700 линија техничког прегледа настави да ради и по новом правилнику. Иначе, власници линија техничких прегледа да имају рок до 5. јула да поднесу пријаву за рад по новом правилу”, наглашава Маринковић.

Многи власници линија техничких прегледа у Србији надају се да ће због пандемије и економске кризе добити продужени рок да се прилагоде новом правилнику рада.

“Засад нема најава, али било би добро када би се тај рок продужио до почетка 2022. Јер, прођле године економија није нормално функционисала. Али мислим да би свако дуже одлагање било контрапродуктивно јер ако желимо да уђемо у Европску унију до 2026, нас очекује још једна промена правилника о техничком прегледу”, наглашава Владимир Маринковић, председник Асоцијације техничких прегледа.
Технички прегледи већ сада проверавају издувне гасове

Како проверити да ли ће ауто проћи испитивање издувних гасова на техничком?
Многи возачи се питају где и како могу сада да провере хоће ли ауто проћи технички преглед када су у питању издувни гасови.
Технички прегледи већ сада проверавају издувне гасове, али не “обарају” уколико ауто загађује више него што је дозвољено. Дакле, зашто возач не би отишао на технички преглед и обавио проверу? Зато што постоји један “проблемчић”.

Не можете да дођете на технички преглед и да тражите само испитивање издувних гасова. Једина опција је да прођете комплетан технички преглед и да платите пуну цену. А многима 4.000-5.000 динара није мало, нарочито у ситуацији када су се већ финансијски “растегли” за куповину аутомобила, плус порез на пренос, нова документа, овера уговора, а након куповине је паметно урадити мали и велики сервис, колико год нас продавац уверавао да су оба сервиса “баш недавно” урађена…

Како пише портал Половниаутомобили, технички прегледи нису у обавези да дају било какав писани извештај власницима уколико постоји проблем са издувним гасовима или скинутим катализатором или ДПФ филтером, већ само усмено да их обавесте.

У сваком случају, када сте на техничком прегледу, чак и ако вам контролор ништа не каже, питајте за издувне гасове.
Шта ако не прођем испитивање гасова када стигне јул?

Рецимо да се на техничком прегледу утврди да ваш ауто избацује више штетних гасова него што је дозвољено. Тада ће вам радник (контролор) на техничком прегледу можда рећи у чему је проблем, али највероватније неће, пошто ни он неће знати због чега су издувни гасови “пробили” границу.

На пример, можда открије да је скинут катализатор или ДПФ филтер; или да им је извађено саће а кућиште враћено на место како визуелно не би могло да се открије… Углавном, остаје вам да идете у сервис и да решавате проблем како знате и умете.

Након што сазнате да сте пали на техничком, имате три радна дана да средите проблем. Делује као довољно времена, али треба имати у виду да треба заказати термин у сервису, а знамо да у сервису није баш лако заказати термин данас за сутра, нарочито код оних “популарнијих”.

Биф